Roxanne&Magda in Mombasa

Onze eerste dagen..

Jambo, (It means Hello!

Laughing

Hier dan een verslag van onze eerste bevindingen in Afrika.
Het gaat goed met ons.. We hebben véél indrukken opgedaan in deze korte tijd.

Arrivals
Na een snelle, comfortabelevlucht van 10uur arriveren wevroeg in de ochtend opMombasa Airport. Onze coordinator Pieterbrengt ons naarhet onsnieuwe 'African Home'om kennis te maken met het gastgezin. De weg naar het verblijf zien wemeteen het Afrika, zoals we het voorstelde. Zandweggetjes, geiten en kippenvele mensen lopend langs de weg, taximotors(boda-boda), tuc-tuc's,busjes (matatu) kraampjes met etenswaren, moeders met babys op hun rug dragend in een doek,kleine kinderen op blote voetjes spelend met (auto)banden.We werden overrompeld en we kijken onze ogen uit terwijl Pieter ons welkom heet in Kenia.

Mamma Lea's Guesthouse
Een beetje nerveus rijden we de wijk Port Reitz binnen, waar zich meerderewat afwijkende instanties bevinden.Een psychiatrische inrichting, een medische instelling voor TBC, een mortuarium maar ook een buurtschoolén dan tegen het einde van de weg zien we het bekende bord van het project APDK, het revalidatiecentrum. We verblijven op hetzelfde terrein. Mamma staat samen met een van haar dochters Margaret al buiten te wachten. Lea isde officemanager van APDK, moeder van 5 kinderen en runt ookhaar huis wat tevens dientalsgastenverblijf voor vrijwilligers. Ze lacht, geeft ons een welkomstknuffel. Ze vraagt belangstellend naar onze reis, bescheiden en zorgzaam, dat merk je meteen. Een lieve vrouw! We geven het welkomstpakketje waar we eerder over vertelde.. Ze is zo blij met het Delftsblauwe keukenschort, de steutelhangers met klompjes en vooral de stroopwafels vallen in de smaak. Het huis is dusverder prima, geen primitief hutje. Maarredelijk schoon, voorzien van debasisdingen. In de tuin lopen er apen, groepen wandelen soms de tuin door. Lea kookt heerlijk! Zoals het typisch Keniaanse gerecht Ugali; een soort maispap wat we hebben gegeten met bonen, rijst en pompoensaus. Vanmorgen hadden we geen water maar dat is normaal, hebben we gehoord.

Ontmoeting met vrijwilliger
Terwijl magda nog even haar rust neem van de reis, zegt Mamma Lea dat er bezoek aankomt voor ons. 'There is somebody wants to see you?'Even denk ik haar niet te verstaan, want we zijn hiernet en wie kunnen we hier dan kennen. Dan verschijnt er een blond meisjein de deuropening.Ik stel mezelf voor en dat is dan ook het enige.Haar naam is Christinevertelt een uur lang over haar belevenissen van haar eerste twee weken, dathet zo fijn is om even in NL te spreken en te vertellenhoeenwat.Ze werkt als vrijwilliger bij een weeshuis net buiten'onze'straat. Helemaal alleen is ze daar als Mzungu (blanke). Iedereen spreekt Swahili, ze werd niet groots ontvangen, en ze hadzich veelanders voorgesteld... Het is goed om haar te spreken over haar ervaringen, ook de leuke en ze kon ff haar hart luchten.

Dixen school&citytour
In de vroege middag gaan we naar Christine, naar Dixen.. Het weeshuis waar ze vrijwilliger is. Ze geeft een rondleiding, vertelt over het schoolsysteem, ze laat de kinderen zien, hun kamers en dat ze met 4 kindjes in een bed slapen, de klaslokalen.. Heel interessant. Na de lunch delen we ballonnen uit, ze zijn er blij mee!In de namiddagworden we opgepikt door de broer van Pieter, Muchak (20) en met hem brengen we een bezoek aan DownTown Mombasa. WOW! Als enige blanke in een Matatu(busje) met 25 Afrikanen is een belevenis, kan ik jullie vertellen. Crazy verkeer, overal handel op straat, we zien geen toeristen en iedereen kijkt je aan, althans dat voelt zo. We bezoeken wat highlights, de bekende 'Tasks', grote, metale buizen in de vorm van olifantenslachtanden, een park waar de lokale mensen chillen in het weekend, de supermarkt, old town (moslimbuurt wat beheerd wordt door de Sultan van Zanzibar) en gaan met de Tuk-Tuk langs een viewpoint over zee..

En dan onze eerste dag...
In de vroegte, rond 7.00uur maakte we ons vandaag klaar voor de eerste dag bij APDK. Samen met Maria (Spaanse Vrijwilliger uit Madrid) lopen we naar het project. We worden verwacht op kantoor van Lea. In een soort introductie woordje heet ze ons welkom en daarna worden we rondgeleid. Elke ruimte worden we voorgesteld aan de staff,groeten, handjes schudden.. 'Habari? (hoe is het) Nzuri (Goed), Karibu (Welkom), Asantesane (dankjewel)... Enz. Enz.Veelal met een grote lach op de gezichten.We zien al gauw de kinderen verschijnen, allemaal in hetzelfde uniform, versleten of niet.. iedereen draagt het. Het is therapietijd.. Dus vanuit de weekopening zien we de ene naar de andere onze richting in komen. Strompelend over de vloer, kruipend, met looprekjes, in rolstoelen, groot en klein.. Het is een, hoe zal ik het zeggen? Ja, het ontroerde ons gelijk. We lieten het niet zien. Het was even slikken. Je zag kleintjes van 3 of 4 jaar, verstandelijk en soms ook geestelijk gehandicapt, spelend, vrolijk en sommige net uit de gipskamer intens verdrietig van de pijn.. Het was echt BAM! Dit is APDK,niet gedoseerd.. Onwennig als we ons van binnen voelde, probeerde we meteen een weg te vinden om toch contact te maken. We hadden een andere vrijwilliger, Rafaella die het ijs kon breken door grappen en haar durf. We gaven de kindjes high-fives, we stelde onszelf soms voor in Swahilli, '' MiMi Ne Magda/Roxanne'' Waarop je na herhalen een naam kreeg. We maakte de bedden op, speelde met de kinderen met de (Jumbo, thanks Fritske) ballonnen. De hygiene is bizar slecht. Na deochtend ruiken de zalen naar urine, de kinderen worden weinig verschoond, en aandacht voor de kinderen is ook ver te zoeken. Er zijn ook wat oudere jongens en meiden, ze zitten op bed.. helpen de kleindjes. Ik denk dat het goed is met hun te praten, en een leuk spel te spelen. Het was wennen, dus heeft ook even tijd nodig. Die we niet hebben, dus morgen eens kijken.

Het is een lang verslag geworden. Lastig om het goed onder woorden te brengen.
Maar we kunnen deze maand veel betekenen. De hulp is hard nodig, alle kleine beetjes. Dus het wordt een uitdaging. Hopelijk gaat gedurende de eerste week de knop wat meer om, en go with the flow. Dan gaat dit een hele bijzondere maand worden. Onder foto's zie je vast wat impressies. We hebben nog geenfoto's van APDK. We wilde even rustig aan doen.

Heel veel LIEFS&HUGS,
Roxanne&Magda

Dankje voor de reacties, is heel leuk en fijn om te lezen!!

Livai en Hedi

Sow wat een indrukken al de eerste dagen ! Zal idd wel even omschakelen zijn.. Super Leuk dat jullie ons op de hoogte houden via deze site, we zullen 'm dan ook zeker volgen! Heel veel succes !!!

Veel liefs, Livai & Hedi

Natascha &Solanche :)

Hoi lieve Oma&tante Rox,

Woow wat hebben jullie al veel meegemaakt in zn korte tijd,
Fijn om te lezen dat jullie daar hartelijk ontvangen zijn :)..
Ik zal Solanche morgen gelijk vertellen dat jullie al wat geschreven hebben.
We hadden van (Papa)Roy gehoord dat jullie goed aangekomen waren.

Dikke Knuff van ons

Arno

Hoi Roxanne,

Na een drukke avond werken bij Gossi is het toch wel leuk om dit te lezen! Leuke eerste ervaringen, heb ik het idee, toch? Daarnaast zal het ook erg leerzaam zijn, om toch eens te zien hoe goed we het in NL hebben, vergeleken met daar. Je mag nu al trots zijn op het feit dat je er bent, en straks goed werk levert!!

Zet 'm op!! Succes!! En het volgend verslag lees ik graag tegemoed!

Groetjes,

Arno

Margret

Heey meiden wat leuk om jullie eerste reaktie te lezen. Wat een contrast komen net terug met onze kids in ons hotel op Ibiza hebben van een afstand een optreden van David Ghetta bekeken. Wat een rijkdom hebben wij dan toch! Mooi dat jullie al zo'n prachtig verslag hebben na 2 dagen. Go for it en we blijven jullie volgen
Groetjes de Wertjes

Petra

He meisjes, nou de spits is er af. Is heftig allemaal he, zoals je al schrijft go with the flow en probeer niet teveel te willen. De kinderen hebben jullie nodig en dat is het enige wat je echt kunt doen , liefde en aandacht.
Veel plezier en ga ervan genieten!!! Liefs voor allebei en de mensen daar!! xx

Janine

Wow Rox en Mag, korte tijd en nu al zoveel indrukken! Goed om te horen dat de reis goed is gegaan en jullie een fijne plek hebben bij Lea. Wel heftig hoor zo'n eerste dag. Maar dan weet je in ieder geval dat jullie hulp echt nodig is!

Liefs

Trudy en Rinus

Hoi Roxan en Magda. Hoe ist alles oke na zo'n eerste dag ? Wel indrukwekkend vonden wij. Maar dat maken jullie dat weten we zeker , gas erop en laat daar maar eens zien hoe sterk de Hakkies samen zijn heel veel succes en verwen de kindjes maar eens goed in Kenia veel liefs van ons xxxxjes.

Roy Hak

Wowwww dat gaat al heel snel allemaal.....
Goed al zoveel verteld aan iedereen.....
En ja het zal wel aanpoten zijn daar....
Nou nou........
Succes daar en ik volg alles hahahahahahh xxx Love You

Lisa

Haaaa Dames!

Wat fijn om iets van jullie te horen!
Mooi verhaal.
Super indrukwekkend! Echt respect wat jullie daar doen.

Lijkt me ook heel bizar om zo ver van wat we gewend zijn te leven voor een maandje.
Fijn dat je soms wel even wat andere vrijwilligers ontmoet zodat je toch ervaringen kunt uitwisselen en je indrukken met andere kunt vewerken en delen.

Jullie verhaal lees ik echt met een lach en een traan... Super heftig om te lezen en zoooo erg dat de dingen zo oneerlijk verdeeld zijn. Maar als ik later lees hoe hoog blonde Roxie in Mombasa downtown aan het chille is krijg ik weer een smile op mijn face....

Jullie werk zal onwijs gewaardeerd worden en is dus ook echt nodig. Heel fijn, knap en stoer van jullie!

Dikke Zoen!!
Ook names Evert, Jeanette, Drieske, Jules en Casje!

Renate

Hee Roxie & Magda! Fijn om te horen dat jullie goed aangekomen zijn. Zelfs nu ik in Indonesië zit denk ik heel de tijd hoe zal het met rox gaan! Maar je bent er iniedergeval en nu kan jullie goede werk gaan beginnen. De kinderen daar hebben jullie hard nodig zo te lezen. Heel veel succes meis. Dikke knuffel ook van Frits ;-) xxxx

mees en mama

wauwie
stoere meiden!
Mees is wakker, maar groetjes en snuif maar veel avonturen op.
Liefs van ons

meggie en ties.

hee hakkies.

wat een indrukken! maar echt geweeeldig wat jullie doen daar. we volgen jullie zeker heel veel sucses, het is het waard!
xx groetjes.

Reneetje aka Ruud/rudolf

Heeeee Lieverds,

In een woord:Herkenbaar! Dat busje het water wat op is hygiëne alles.. !
Jullie doen onbewust al veel vergeet dat niet:)

Xxxxx

krista

Lieve rox en magda!

Wat een mooi en indrukwekkend verhaal! zo stoer dat jullie dit samen gaan doen! Het moet wel heel erg spannend voor jullie geweest zijn, vooral de eerste dagen.
Heel veel plezier daar en ik ben heel benieuwd naar jullie volgende verhaaltje :)

een kus van ons allemaal.

Ilse

He ladies,

Wat fijn dat jullie zo fijn zijn ontvangen!
Kippenvel momentje, vooral hoe jullie de kindjes ontmoeten! Jullie kunnen daar zoveel goeds doen met waarschijnlijk alleen maar een knuffel! Heel veel succes, plezier en geniet van alle mooie en bijzondere momenten!

Liefs Ilse

Sanne

Bijzondere eerste dagen lees ik wel, zal zeker wennen zijn in zon andere wereld... Erg eigenlijk dat hun nix hebben en wij alles... Ga ze maar een beetje in de watten leggen deze maand!! Fijn dat jullie zo goed zijn ontvangen en dat jullie hulp zo hard nodig is!!! Hoop dat jullie snel een beetje aan het leven gewend zijn daar en dat het allemaal wat vanzelfsprekender word!!!

Dikke kus Sanne

Johanna

Hoi

Leuk wat te horen en het is voor mij heel herkenbaar de zandwegen beesten je waant je ook echt in een andere wereld en het zal in het begin best vreemd zijn en wennen maar je hebt een doel voor ogen en dan zal het best goed komen en soms is het echt wel slikken en dan besef je pas hoe goed wij het hier hebben .....

groetjes Johanna x

Jan en Hannie

Wouw Mijn ogen vlogen over de regels.Wat fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden.En de tijd nemen om dat te doen.Dat jullie daar wat gaan betekenen daarvan ben ik overtuigt!!! Blijf bij jezelf, dan komt het goed en "geniet" je ook van.Heel veel energie gewenst van ons.

Marleen

Hee, wow wat een verhaal!
Maar jullie doen super goed werk!
Succes dames!

Liefs Marleen

Nienke

Lieve Roxy en Magda,

Indrukwekkend wat jullie nu al allemaal schrijven. En wat goed dat jullie er zijn voor de kinderen. Erg fijn dat mamma Lea blij is met jullie Nederlandse cadeautjes.
Geniet van de bijzondere momenten daar en van het feit dat jullie daar kinderen aan het helpen zijn, echt heel knap.

Liefs dikke kus

Louisa van wanrooij

Wat een mooi en emotioneel verslag.
Zo zie je de wereld eens van de andere kant.
Voor die kindjes kunnen jullie vast veel betekenen.
Fijn dat jullie daar nu zijn voor hun.
Maak er voor je zelf iets moois van,zodat jullie er ook van genieten.
Groetjes en veel liefs van Andre Louisa.

Rien Dortmans

Hai Magje & Roxy. Magje bedankt voor je sms je. Wel een beetje vroeg kwart voor 6 vanmorgen,maar ik ging toch vissen dus maakt niks uit. Ik maak wel op uit je verhaal dat het een compleet andere wereld is,die wij alleen maar kennen van de t.v. Dan kun je niet begrijpen dat dat anno 2012 nog kan. Probeer het leven van die kinderen daar maar wat op te vrolijken,en hopelijk komen er dan ook weer andere mensen na jullie die hetzelfde doen. Het ga je beiden goed! Kus van ons voor jou en roxy.

Miep

Heerlijk om dit te lezen, ik hoor het Roxanne zo vertellen!
Succes met jullie liefde verspreiden over de wereld!
X Miep

anniecky

echt mooi om te lezen ik zie het al helemaal voor me :) ben blij dat het zo goed met jullie gaat trots op jullie ik blijf jullie volgen heel veel liefs xxx

Robert en Bregje

Klinkt best heftig allemaal ,
maar ook fijn fijn dat je zo die mensen kan helpen zal je ook goed doen!!
heel mooi om te lezen en de foto's te zien..
Rox je zal wel veel bekijks hebben met je blonde lokken:)
Echt super knap wat jullie daar gaan doen en voor hun betekenen!!
dus wil jullie heel SUC-6 EN PLEZIER WENSEN!!
liefs ons

Jan en Hannie

Leuk die fotos.Fijn dat jullie het naar je zin hebben.We blijven jullie volgen. kus.

bianca van uden

Wauw.. wat een mooi ontroerend verhaal! Zelfs ik krijg meteen weer heimwee naar afrika! Hopelijk kunnen jullie de kindjes veel liefde en aandacht geven want dat verdienen ze! Ik kijk nu al weer uit naar jullie volgende verhaal! Heel veel succes nog! Liefs bianca

Bart en Janneke

Heey Rox en Magda!

Ongelooflijk wat klinkt dat indrukwekkend allemaal!!! Wat kunnen jullie veel voor die kinderen betekenen! Super!! Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal...

Maak er een mooie tijd van en denk op tijd ook een beetje aan jullie zelf, want het is toch erg heftig wat je allemaal meemaken!

Liefs Bart en Janneke

Chris, Joke, Zerrah en Kay

Hoi Magda en Roxanne,

Ohjee wat een indrukken doen jullie op. Heel leuk om te lezen. We kijken uit naar het volgende verhaal.

Veel liefs
xxx

Sabine Smit

Mooi wat jullie doen daar! Zet hem op nog en geniet ervan.

Groetjes Sabine

Doingoood