Roxanne&Magda in Mombasa

We get used to it..

Hallo Allemaal! Jambo Jambo Again...

Laughing

Na anderhalve week een snelleUPDATE!
Het heeft vertraging opgeleverd omdat we nauwelijks internetverbinding hebben bij Lea. Inmiddels zijn we net terug van een trip met de Travel clinic en zijn we afgezet bij een moderne shoppingmall waar we gebruik kunnen maken van internet.

Vervolg APDK
Na de eerste dagen raakte we al steeds meer gewend aan de situatie. De knop hebben we om kunnen zetten. De dagen zien er meestal zo uit...
Smorgens gaan we meestal de kinderbedjes opmaken en gedag zeggen tegen de kleinste.

Fsio:
We gaan rondhalf 9 naar het project om te helpen bij de Fsio, wat inhoud dat wede kinderen groeten, praatje maken en aandacht geven. Soms assisteren we bij oefeningen als ze bijvoorbeeld een bepaalde afstand moeten lopen met krukken.We kennen al steeds meer kinderen bij naam en ook merk je dat de kinderen ons herkennen en graag je aandacht willen. Ze vinden alles interessant. Vooral je camera en bijvoorbeeld ritsjes in je kleding. Ze zijn echt heel lief, en met de kleinste dingen zijn ze al blij.

Theetijd:
Om 10 uur is het het tijd voor ontbijt. De kinderen krijgen thee met 2 sneetjes droog brood.
We helpen de kinderen naar de eetruimte. Er zijn ook kinderen die door een recente operatie of het gips wat ze om hebben op bed moeten blijven. Deze kinderen brengen we dan het eten en lezen soms een verhaaltje voor of gewoon even een highfive.

School:
Dan gaan de kinderen naar school. Je hebt twee klasjes, voor de kleinste en grotere kinderen.
Vanuit de jufrouw wordt er niet erg veel ondernomen. Dus helpen we met leuke spelletjes bijv het kat en muisspel,verfen, boekjes lezen. Soms gaan we een op een met de kinderen cijfers en kleuren oefenen. Dan blijkt dat ze het hier echt uit hun hoofd leren, maar als we bijv. een kleur aanwijzen ze niet weten welke kleur het is.

Gips
Soms krijgen de kinderen nieuw gips. Hier mogen we bij assisteren en zo hebben we de kinderen een keer snoepjes gebracht omdat ze vaak erg bang zijn om nieuw gips te krijgen omdat de voetjes in een bepaalde houding wordt gezet en het gips erg heet is. Daarna moeten de kinderen 3 weken in bed blijven. Dus de kinderen voelen dat al aan komen en zien er daarom erg tegenop.

Middag/avond
Na de pauze worden de kinderen voor de TV gezet. Meestal gaan we dan balonnen brengen en nog even gezellig kletsen.Savonds zijn we ook al een keer bij de kinderen geweest. Zonder leiding van een zuster organiseren ze dan zelf een kleinschalige kerkdienst. De kinderen gaan dan dingen voorlezen uit de bijbel en een soort gospelliedjes zingen. Echt heel mooi om te zien!

Er is een indeling maar daarnaastweinig structuur en alles gaat PolePole (rustig aan).. Dus wij volgen ook maar ons gevoel en proberen zo iets te betekenen.Er kunnen nog veel dingen verbeterd worden, zoals we meteen opmerkte bij de eerste dag. De hiegene. Dat is soms nog erg moeilijk om te zien.

Het Weekend
Dit weekend hebben we doorgebracht op Diani Beach. Samen met andere vrijwilligers hebben we 2 uur gereisd om dit strand te zien. Het was een hobbel rit, overstappen van de ene in de andere matatu, maar zeker de moeite waard. Spierwitstrand, Blauwe zee. Erg relaxed.
Zondag zijnmama en iknaar Wasini Island gegaan met een boot. Een eiland met 2000 bewoners. Onderweg hebben we gesnorkeld en op het eiland rondgekeken. Het was een geslaagde dag en toch wel erg fijn om even bij te komen!

Travel Clinic
Zojuist zijn we teruggekomen van de trip met de reizende ambulance. Dit is een onderdeel van APDK. Namelijk het voortraject om bepaalde kinderen met een handicap vanuit de binnenlanden te helpen. Rondom Mombasa zijn we samen met een Fsio (Roi)en een chauffeur (Ibrahim)richting dorpjes afgereisd. Dit was een hele bijzondere ervaring. We kwamen langs scholen, kleine kliniekjes in primitieve gebieden met lemen huisjes en weinig middelen. Het leek wel of de mensen daar nog nooit Mzungu's (blanke) hadden gezien. De kinderen waren erg verlegen maar vonden het tegelijkertijd heel interessant. Vooral foto's en handjes geven stonden ze voor in de rij. Zo bizar maar erg indrukwekkend. De Fsio had bij bepaalde dorpjes een spreekuur en Roi de Fsio gaf dan advies en verwees ouders door naar scholen en en instanties. We sliepen in een hotel voor 1,5 EUR per nacht. Geen luxe, maar wel the reallife.

Als je de foto ziet, zul je een beter beeld krijgen bij het verhaal.

Bedankt voor vele reacties. Kei leuk dat jullie zo een beetje meereizen ;-) . Tot nu toe vinden we het al een geweldige ervaring om dit te mogen meemaken. Komend weekend gaan we 2 dgn en 1 nacht op safari. Dus daarna zullen we weer naar dit internetcafe gaan voor een volgend verhaal.

Veel Liefs,

Roxanne&Magda

Louisa van Wanrooij

Het zal voor jullie een onvergetelijke ervaring zijn.
Leuk dat je die kinderen gelukkig ziet met zo weinig luxe.
Knap van jullie,toch wel dankbaar werk.
Groetjes en liefs Andre Louisa.

Lisa

Haaa Rox en Magda!

Leuk om weer een verhaaltje van jullie te lezen.
Succes daar met alles en keep up the good work!

Liefs

rien dortmans

Hé hé,ik dacht al,als er maar niks voorgevallen is,omdat we al een tijdje niks meer gehoord hadden. Maar je bent ook niet in nederland waar om de 10 meter een stopcontact of internet zit. Was ik effe vergeten. het ga jullie goed!!

Maike&Roy

Heej Rox en Magda,
Ontzettend leuk om zo alvast wat van jullie ervaringen te lezen en zien, supermooie foto's!
Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen als jullie weer thuis komen... En wat bijzonder dat je zoiets moois kunt meemaken, samen met je moeder, super!
Geef die kindjes daar nog maar heel veel van jullie aandacht en liefde, dat hebben ze wel nodig, en geniet er zoveel mogelijk van.... Veel succes en plezier nog!
Kus Mai&Roy

krista

Heyy!! Mooi verhaal weer! Fijn dat het goed gaat, en dat jullie je alweer wat meer thuis voelen..
De fotos zijn ook mooi en leuk om te zien wat jullie doen.

Veel plezier nog samen xx kris

Elly

Een ervaring die ze jullie niet meer afnemen,maar ik weet het ,het is de realiteit,maar lijkt me zo moeilijk om dat allemaal te zien,veel voldoening zal het jullie zeker geven ,als de kindjes weer blij naar jullie toe komen.Toch zie je ze ook veel lachen op de foto"s,zij kennen onze weelde niet en zijn op hun manier toch gelukkig ,hoop ik dan maar

Miep

You go girlsssss!

Jan Hannie

Fijn om te horen dat de kindjes met een beetje blij zijn. Jullie zullen wel vaak denken, wat hebben wij het goed. En je niet meer druk maken om kleine dingen. Geniet van de kindjes, en geef ze wat mee. Ze vergeten het nooit meer. Have Fun en kus van ons.Houwdoe.

Solanche&Natas :)

Wat een indrukken maken jullie verhalen op ons zeg!!Heel veel succes nog en een hele fijne safari lekker weer even genieten :)..Dikke knuff van ons

mees en mama

wat zijn wij toch een mazzelvolk....Als ik naar Mees kijk met zn bolle toet van al dat heerlijke voedsel wat hij krijgt, en al die schone luiers die hij te pas en te onpas krijgt, dan voelt dat erg rijk! Had net oma aan de lijn, moest doorgeven dat ze blij was met jullie mail. Veel plezier op safari! Doe de olifanten de groeten!
Liefs uit het bewolkte Nijmegen

Bo

Roxxx en Magda!

Wat een verhalen. Wat een prachtige foto's. Wat moet dat speciaal zijn! Geniet volop en knuffel de kindjes maar een keer van mij ;-) liefs X Bo

Sanne

Leuk om weer een verhaaltje te lezen!!! Fijn dat jullie al gewend zijn en al veel dingen voor en met de kindjes kunnen doen!! Lijkt me een hele ervaring om mee te gaan naar al die dorpjes!! Ik hou jullie in de gaten!! Hihi

Kus Sanne

RIAN en Ad

Hey hakjes. Wat mooi hoe het allemaal gaat met jullie!veel succes en we genieten van jullie verhalen. Lots of love Ad &rian

Jan Hannie

Dat zal prachtig geweest zijn, die Safari. Zorg,zwem en schilder ze. Heel veel groetjes Roxanne en Magda van ons. Dikke kus.

Doingoood